About Me

Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia
Hope you all will enjoy reading my BLOG yang tak seberapa ni, Baru nak belajar2 buat BLOG sendiri sebagai mengisi masa lapang yang banyak berlalu dengan tanpa berbuat apa2. Hope you guys sudi2 kan lah menjenguk jenguk my BLOG ya. Tak da apa2 sebenarnya pun, but its ALL ABOUT MY FAMILY AND ANGELS of mine [Afiq,Damia,Dina] MASSAGE TO MY ANGELS...... You all are everything for MAMA [be a good kids] and [jadilah anak2 yang soleh dan solehah], berguna pada agama, bangsa, negara [be somebody for your own good]dan jauhilah diri dari perkara2 yg tidak baik ya sayang, itu saja yg MAMA pinta [tak lebih dari itu]. Buat yang TERBAIK utk MAMA ok]. And I promise to give the best for you all.....Mama SAYANG all of you. Please promise me that all of you will be a good kids....:D...Don't be naughty...

Tuesday, February 1, 2011

Kenduri Lenggang Melenggang

SUNDAY - 30th January 2011


 
6.00 pagi - Subuh hari minggu telah dikejutkan dengan hujan yang sangat lebat. Pelbagai keje telah menanti aku. Bermula la acara masak memasak. Aku, mak, bro fizi mother in law Cik Ton, dan 2,3 orang my mom neighbour. Siapkan bekpes segala. Bila ada tetamu atau saudara mara yang datang, aku kena hidangkan sarapan pagi dengan kuih muih dan minuman. 

10.00 pagi - mandikan anak2, iron baju2 pastu sambung keje balik kat dapur. Rumah dah makin penuh dengan saudara mara yang datang. 

12.00 tengahari - orang surau dah datang untuk baca doa dan yasin. Memandangkan mak n my sis sebuk dengan upacara 'lenggang perut', so semua tugas2 mak di dapur aku kena ambik alih. Waduh2 cam lipas kudung aku di dapur. Bersilat, tunggang terbalik di dapur. 
Sekejap sekejap aku ke bilik melihat acara lenggang melenggang di bilik, intai2 jerrr kejap2. This is 1st time aku tengok adat melenggang ni. Aku dulu tidak berpeluang merasa.
Walau bagaimanapun. kenduri tetap diteruskan dan alhamdullillah selesai jugak.  Sampai  ke sudah aku tak mandi. hohohohoho....comot ler sampai ke malam. Lepas kenduri sebuk berkemas pulak. Dan sampai ke malam lah hujan turun tidak henti-henti. Sekejap lebat dan sekejap 'gonai-gonai'.

3.00 petang - Dan bermula lah aku bersilat di dapur mengemas dan menyental serta menyusun pinggan mangkuk. hohohohoho...penat woooooo

2 hari di kampung dan 2 hari juga lah hujan turun tanpa henti. Memang tak kemana lah, stay kat umah jer. 



setelah 4thn menanti akhirnya, she going to be a MAMA




nampak tak puan punya blog yg cumut x mandi

selesai upacara melenggang perut....

peralatan melenggang perut

Selesai lah adat melenggang perut, its something new for me. Kalau anak-anak bertanya leh la aku menjawap sikit-sikit. Setahu aku majlis ini diadakan bagi ibu yang kandungannya dah masuk 7 bulan. Moga Ibu selamat melahirkan, mama n baby sehat. isnya'allah amin...moga semuanya selamat. Amin

No comments: