About Me

Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia
Hope you all will enjoy reading my BLOG yang tak seberapa ni, Baru nak belajar2 buat BLOG sendiri sebagai mengisi masa lapang yang banyak berlalu dengan tanpa berbuat apa2. Hope you guys sudi2 kan lah menjenguk jenguk my BLOG ya. Tak da apa2 sebenarnya pun, but its ALL ABOUT MY FAMILY AND ANGELS of mine [Afiq,Damia,Dina] MASSAGE TO MY ANGELS...... You all are everything for MAMA [be a good kids] and [jadilah anak2 yang soleh dan solehah], berguna pada agama, bangsa, negara [be somebody for your own good]dan jauhilah diri dari perkara2 yg tidak baik ya sayang, itu saja yg MAMA pinta [tak lebih dari itu]. Buat yang TERBAIK utk MAMA ok]. And I promise to give the best for you all.....Mama SAYANG all of you. Please promise me that all of you will be a good kids....:D...Don't be naughty...

Tuesday, January 25, 2011

Bertudung Bukan Hanya Menutup Aurat

Masa shopping baju sekolah my anak dara aritu, Mia. Macam yang my bapak buat kat I lah. As usual 2 pinafore and 1 baju kurung tuk dipakai pada hari Jumaat. Itu cerita  26 tahun dulu la. So monday to thursday pinafore and on friday baju kurung.

Dah macam tu acuan nya dolu-dolu, maka macam tu jugaklah coraknya pada hari ini. Ya kan BAPAK ku Ab Razak Ab Rasip. Yang baik dijadikan TELADAN. Yang buruk dijadikan sempadan.

La..la...ni, dah lain cheq oi. After one week sekolah bermula, ok lah. Seperti yang diplankan lah. But after a week bila dah dapat school 'Time Table' everything is change meh. Bila ada subject Pendidikan Islam, girls wajib pakai tudung. Nape Afiq dulu boys tak wajib pakai 'songkok' , [but Afiq by his own wish to wear the songkok] tiada paksaan daripada sesiapa. Adoi, I have never plan to get Mia wearing a 'tudung' bukan tak suka  atau tidak menggalakkan anak daraku bertudung. Like said before, biar kehendak itu dari hati yang ikhlas dan suci murni. And for me kalau bertudung tu, biarlah kekal dan dari hati yang tulus ikhlas. Jangan main2 atau hanggat-hanggat taik ayam.

Ya betul 'melentur buluh biar dari rebungnya'.  Itu I tak menafikannya lah. Bukan I tak nak yang baik dan yang elok-elok untuk anak-anak I. Tapi biarlah semuanya naturally. Susah nak cakap, nanti mesti ada orang salah TAFSIRKAN apa yang cuba terangkan di sini.

Kekadang tu I tengok ada wanita Muslim/Islam/Melayu yang mempersendakan pakaian wanita muslimah ni. Sekejap sarung tudung, sekejap bukak. I tak nak jadi cam tu la. Kalau nak bertudung, kekalkan  lah bertudung. Kan itu lebih molek. Dan bertudung bukan sahaja menutup aurat. Bagi I BERTUDUNG haruslah hujung rambut hingga ke hujunga kaki. Hati juga haruslah suci. Jangan aurat sahaja tertutup. Tapi hati mengumpat mengeji. Bukan kepala sahaja bertudung hati juga harus ditudungkan dari perkara-perkara yang tidak elok.

So, Mia sekarang Monday to Wednesday berbaju kurung dan bertudung, Thursday pinafore and Friday berbaju kurung dan bertudung balik. Kan dah membazir namanya. Satu pinafore tidak digunakan nak kena tambah pulak beli sepasang lagi baju kurung.  Membazir. Kan dalam Islam pun tidak menggalakkan Pembaziran.

I ni banyak belajar dari pengalaman. Semuanya berlaku dan terjadi di hadapan mata. Yelah dah hampir 33 tahun hidup kat dunia ni. Ye lah, Mak Paknya paksa pakai tudung, belakang mak pak buka aurat, dedah sana sini. Dari kecik bertudung, bila dah kawin, tudung ke mana, apa ke mana. So I don't want my girls jadi cam tu.

Tak kesahlah kan apa tanggapan MANUSIA-MANUSIA diluar sana. Anak-anak ibarat sehelai kain putih. Terpulanglah kita sebagai MAK n PAK nak corakkan yang macamana. Semua Mak n Pak nakkan yang terbaik untuk anak2 mereka. Jadi tepuk dada tanya selera. Buat semampu dan sebaik mungkin.

Kita hanya hambanya yang KERDIL. Kita hanya mampu MERANCANG, hanya DIA yang maha dan lebih mengetahui. Moga hidup kita semua diBERKATI amin.

Maaf jika ada yang tersinggung dan terasa dengan kata-kata dan pendapat I di sini ya. Jari sepuluh di susun, dan maaf dipinta dari kalian semua pembaca blog ini.

Sekian, maaf sekali lagi.


No comments: